... przemoc karmi się milczeniem i czasem zabija !
Agresja i przemoc w szkole
„ Przemoc jest straszna ,
Przemoc to choroba .
Okrutne czyny ,
Czasem nawet słowa ,
Ogarnia wszystkich ,
Winnych , bez winy .
Nie szukaj zemsty ,
Lecz szukaj przyczyny .”
Wstęp
Agresja i przemoc
w rodzinie ,
szkole , na ulicy , to obecnie
powszechne zjawiska
w naszym społeczeństwie . Sprzyja temu kryzys wartości i
autorytetów , osłabienie więzi rodzinnych . Dodatkowo agresywne wzorce
upowszechniają i promują środki masowego przekazu , które zamiast potępiać negatywne
zachowania , często je nagłaśniają
w poszukiwaniu sensacji .
w poszukiwaniu sensacji .
Jednym z warunków prawidłowego
rozwoju dziecka jest zapewnienie mu poczucia bezpieczeństwa , które winna
zapewnić jednak nie tylko rodzina i najbliższe otoczenie , ale również szkoła
, gdzie każde
dziecko nie tylko
zdobywa wiadomości i umiejętności ,
ale przede wszystkim uczy się funkcjonowania w społeczeństwie .
Szczególnie niepokojącym zjawiskiem występującym we współczesnej szkole jest agresja i przemoc wśród
dzieci i młodzieży . Przed szkołą zatem
stoi ważne zadanie
- prowadzenie takich
działań profilaktycznych
, aby
negatywne zachowania redukować
i zastępować je pozytywnymi . Istotną sprawą w programach profilaktycznych powinny być zajęcia na temat uczuć . Nauka
wrażliwości , empatii , tolerancji, przyjaźni , odpowiedzialności ,
połączona z działaniami wychowanków opartych na współpracy
i zrozumieniu , mogą
być siłą w
pokonaniu negatywnych zjawisk
jakimi jest przemoc
i agresja . Życzliwy stosunek do
drugiego człowieka ,
postrzeganie go jako wartości samej
w sobie oraz promowanie
pozytywnych zachowań mogą zaprocentować efektywną , pozbawioną
agresji komunikacją , konstruktywnym sposobom
radzenia sobie z konfliktami
( negocjacje , mediacje ) , czy asertywną obroną swojego
stanowiska .
Działania podjęte
przez szkołę , które uczą współpracy , współdziałania , odpowiedzialności i
angażują jak największą liczbę społeczności szkolnej i dają poczucie jedności , sprzyjają rozwojowi
pozytywnych uczuć oraz skutecznie
przeciwdziałają przemocy i agresji .
Napisany przeze mnie artykuł dotyczący przemocy i agresji w
szkole jest źródłem informacji na temat przyczyn , form oraz skutków agresji i
przemocy oraz porad jak można im
skutecznie przeciwdziałać .
1. Agresja a
przemoc
Agresja – to każde
zamierzone działanie , które ma na celu wyrządzenie komuś bólu , szkody, straty
. Jest to zatem każde zachowanie , które powoduje krzywdę drugiej osoby lub
własną . Dzieci zachowują się agresywnie również wtedy , gdy niszczą swoje lub
cudze rzeczy , sprzęt szkolny , drażnią a nawet zabijają zwierzęta .
Agresję definiuje się również
najczęściej jako świadome , zamierzone działanie , mające na celu
wyrządzenie komuś szeroko rozumianej szkody – fizycznej , psychicznej lub
materialnej. Jej charakterystyczną cechą jest używanie przez kogoś siły
fizycznej lub presji psychicznej wobec osoby o zbliżonych możliwościach ,
mającej zdolność skutecznej obrony .
Zachowania agresywne zdarzają się wszystkim ludziom , ale
najczęściej bywają jednorazowe bądź incydentalne . Charakterystyczną cechą
agresji jest więc to , że jej sprawca i ofiara nie pozostają nimi na zawsze ,
często „ zamieniając się „ swoimi rolami . Agresja może być związana z uczuciem
złości i stanowić jeden ze sposobów jej wyrażania . Jednak złość to nie to samo
, co agresja . Złość jest naturalnym uczuciem , które można wyrażać na różne
sposoby , również konstruktywnie , np. rozmawiając z kimś na ten temat ,
podejmując próby rozwiązania konfliktowej sytuacji itp.
Przemoc
stanowi szczególną formę
zachowań agresywnych .
Pojęcia „agresja „
i „przemoc „ często używane są
zamiennie ; te zjawiska bywają tez trudne do odróżnienia
w praktyce .
w praktyce .
Przemoc rozumie
się działanie lub przedsięwzięcie , które zmierza do zranienia innego człowieka
lub istoty żywej albo uszkodzenia jakiejś rzeczy .
2. Przyczyny agresji i przemocy
Agresja jest skutkiem braku miłości
bezwarunkowej , braku czasu dla młodzieży , braku konsekwencji , braku spójnego
, dającego poczucie bezpieczeństwa , konsekwentnie wdrażanego spójnego systemu
wartości, braku stawiania granic i sensownej dyscypliny , nieuczenia
konstruktywnego gniewania się i technik relaksacji .
Innymi przyczynami agresji i
przestępczości nieletnich są :
·
brak wyobraźni (można stymulować) ,
·
nieumiejętność przewidywania skutków własnych działań (
można uświadamiać ) ,
·
brak sensownie zagospodarowanego , atrakcyjnie spędzanego
czasu ,
·
poczucie beznadziejności własnego losu ,
·
brak perspektyw
na przyszłość.
Mechanizmów i przyczyn tego , że niektórzy uczniowie częściej
niż inni zachowują się agresywnie lub
stosują przemoc można szukać w kilku obszarach :
1 . Czynniki biologiczne .Wyróżnia się kilka czynników
biologicznych , które mogą mieć związek z poziomem agresji :
- czynniki temperamentalne ,
- wysoki poziom hormonów , zwłaszcza testosteronu u chłopców ,
- zaburzona dynamika przebiegu procesów nerwowych ( przejawiająca się w postaci nadpobudliwości psychoruchowej ) , która wiąże się m.in. ze wzmożoną aktywnością dziecka i problemami w kontrolowaniu swojego zachowania .
2 . Wpływ środowiska rodzinnego .Wielu przyczyn agresji dziecka
upatruje się w jego pierwszym środowisku wychowawczym , jakim jest rodzina .
Badania wykazują na negatywny wpływ trzech następujących czynników rodzinnych :
- brak ciepła i zaangażowania w sprawy dziecka ze strony głównego opiekuna
( najczęściej matki ) ,
- przyzwalająca i tolerancyjna postawa wobec dziecka , szczególnie wobec jego zachowań agresywnych w stosunku do otoczenia ,
- brutalne , agresywne zachowanie rodzica .
3. Wpływ grupy rówieśniczej . Grupa rówieśnicza jest dla dzieci
ważnym obszarem odniesienia . Następujące zjawiska grupowe mogą wpływać na
ukształtowanie się wśród dzieci wzorców agresywnych zachowań :
·
naśladowanie agresywnych zachowań tych osób , które są
ważne i atrakcyjne w grupie (
np. starsi koledzy ) ,
·
zmniejszenie się osobistej odpowiedzialności za
agresywne zachowania , poprzez
„ rozłożenie „
jej pomiędzy więcej osób ( wszyscy to robią ) ,
- zmniejszenie kontroli nad swoim agresywnym zachowaniem pod wpływem grupy ,
- istnienie norm grupowych dopuszczających agresję – zarówno wobec członków swojej grupy , jak i osób spoza niej .
4 . Wpływ środowiska szkolnego .Czynniki ryzyka przemocy , które
związane są bezpośrednio z sytuacją szkolną , mogą występować w kilku obszarach
:
- czynniki związane z organizacją nauczania – nuda , brak zagospodarowania czasu , ograniczenie przestrzeni , zagęszczenie , nadmiar bodźców , hałas , brak możliwości relaksu i odprężenia (dla uczniów i nauczycieli ) , brak zajęć pozalekcyjnych ,
- niewłaściwy system norm – np. system norm niejasny , niespójny lub normy „podwójne „ (inne są deklarowane , a inne rzeczywiście obowiązują ) , normy preferujące użycie siły , nieprzestrzeganie norm przez osoby znaczące ,
- niewłaściwa reakcja na zachowania agresywne – reakcje niekonsekwentne , bagatelizowane przez nauczycieli niektórych agresywnych zachowań uczniów , brak reakcji na drobne wykroczenia , brak skutecznej mediacji w przypadku konfliktów ,
- czynniki związane z relacjami uczeń – nauczyciel – rodzic – m.in. sprzeczność interesów , brak autentycznego dialogu i kontaktu , niewłaściwy sposób komunikowania się nauczycieli z uczniami .
Dziecko zachowuje się agresywnie , bo takie zachowanie
przynosi mu korzyść . Uczeń dostaje nagrodę ,najczęściej w postaci akceptacji
grupy podobnych sobie . Na drodze tzw. wzmocnień – zachowania te są utrwalane.
Inna przyczyną takich zachowań jest naśladownictwo . Dziecko ,
które żyje w świecie przemocy , widzi ją co dzień w domu , w szkole , w
telewizji – będzie to zachowanie naśladować jako zachowanie wzorcowe .
5 . Wpływ mediów . Oglądanie aktów przemocy wpływa na uczenie się
przez dzieci agresywnych zachowań . Dzieci uczą się zachowań agresywnych , gdy
forma przemocy :
- jest demonstrowana przez atrakcyjną osobę , z którą dziecko może łatwo
utożsamiać się ,
- jest dokonywana jednocześnie przez wiele osób ,
- przynosi sprawcy satysfakcję , nagrodę i nie jest ukarana .
Media obniżają poziom empatii i współczucia u dzieci dla ofiar
. Nie pokazują cierpienia , krzywdy ofiary przemocy oraz negatywnych skutków przemocy . Media nowoczesne –
technologia DVD , gry komputerowe z zastosowaniem wirtualnej rzeczywistości ,
Internet to lawinowy wzrost informacji pozostających w chaosie , które są nie
selekcjonowane i nie recenzowane . Wielkość danych zaburza myślenie i powoduje
frustrację i agresję .
3 . Formy agresji i przemocy szkolnej
Najczęściej spotykane formy agresji i przemocy szkolnej to :
- Fizyczna – bicie , kopanie , plucie , wymuszanie pieniędzy , zamykanie
w pomieszczeniach , zniszczenie lub uszkodzenie społecznego i prywatnego
mienia, dewastacja przyrody , drażnienie
bądź zabijanie zwierząt . Przemoc fizyczna może być stosowana
bezpośrednio – gdy sami jesteśmy jej sprawcami , lub pośrednio – gdy skłaniamy do tego innych .
- Słowna i niewerbalna – dokuczanie , przezywanie , wyśmiewanie , wyszydzanie , obrażanie , ośmieszanie , przeszkadzanie , grożenie , rozpowszechnianie plotek
i oszczerstw ( osobiście lub np. za pomocą Internetu )
,pokazywanie nieprzyzwoitych gestów
, manipulowanie związkami przyjaźni , wrogie miny .Również ten rodzaj agresji i przemocy może występować w formie
pośredniej , gdy np. namawiamy innych
do zrobienia komuś krzywdy , wyśmiewania lub wykluczenia z grupy . Często występującą w środowisku uczniów
postacią agresji słownej są wypowiedzi poniżające osobę
atakowaną : wyśmiewanie
, kpiny , złośliwe
uwagi połączone
z naśladowaniem gestów, mimiki , wyglądu , sposobu
zachowania drugiej osoby , złośliwe przezwiska . Dotkliwość
tych postaci agresji bywa często znacznie większa niż agresji fizycznej , bowiem ranią one godność osoby
będącej przedmiotem agresji , narażają
ją na upokorzenie i ośmieszenie .
Przemoc w szkole może się jednak pojawiać również w innych
relacjach . Szkoła jest systemem i w związku z tym wszystkie jego ogniwa
wpływają na siebie wzajemnie . Istnieją ścisłe związki między sposobem
funkcjonowania jako instytucji , relacjami w gronie nauczycielskim , sposobem
traktowania uczniów przez nauczycieli , a tym , jak oni sami się zachowują
wobec rówieśników i dorosłych . Nie wszystkie wymagania nauczycieli wobec
uczniów są przejawem przemocy , ale mogą one przybrać taka formę , jeśli będą
egzekwowane siłą fizyczną lub presją psychiczną . Przemoc nauczycieli wobec uczniów to najczęściej krzyk , ironia ,
oskarżanie , wyszydzanie , upokarzanie , nierzadko również grożenie i wyzywanie
, czasem kary fizyczne .
W szkołach występuje zjawisko przemocy grup uczniów wobec pojedynczych nauczycieli . Może być to
związane z dysfunkcją całego
systemu funkcjonowania szkoły ,
w którym brakuje współpracy i
wspólnej koncepcji wychowania i jednolitej , zdecydowanej postawy wobec
agresywnych zachowań wychowanków skierowanych zarówno przeciwko członkom grona
nauczycielskiego , jak i pracownikom niepedagogicznym szkoły .
Najczęściej w szkole mamy do czynienia z tzw. agresją
i przemocą rówieśniczą ,
przybierającą postać przemocy fizycznej , słownej i niewerbalnej .
4. Skutki przemocy
Długotrwałe pozostawanie w sytuacji przemocy wiąże się z
przeżywaniem silnych
i trudnych emocji , wpływa na
sposób myślenia o sobie i innych oraz na relacje z otoczeniem. Konsekwencje
przemocy ponoszą wszyscy uczestnicy tych
sytuacji .
Ofiary przemocy przeżywają
poczucie poniżenia i upokorzenia , lęk , rozpacz i smutek . Czują się
osamotnione , bezradne i bezsilne . Wstydzą się i czują się winne , że nie
potrafią sobie poradzić . Długotrwałe pozostawanie w takiej sytuacji może
prowadzić do zaburzeń somatycznych , często poważnych schorzeń , ale przede
wszystkim pozostawia przeważnie trwały uraz psychiczny .
Sprawcy przemocy utrwalają sposób agresywnych zachowań na
przyszłość , co prowadzi do obniżania
się poczucia odpowiedzialności za własne działania oraz skłonność zachowań aspołecznych oraz łatwe wchodzenie w
konflikty z prawem .
Świadkowie przemocy , którzy nie potrafili się jej skutecznie
przeciwstawiać , przeżywają dezorientację , poczucie winy , niezadowolenie oraz
pretensje do siebie . Uczą się bierności , bezradności i braku reagowania w trudnych sytuacjach .
5 .Ofiary i sprawcy przemocy
Ofiary przemocy szkolnej bardzo rzadko mówią dorosłym o swoich
problemach . Obawiają się pogorszenia sytuacji , zemsty ze strony prześladowców
. Dan Olweus , norweski psycholog zajmujący się problemem przemocy w szkole ,
podaje następujące wskazówki , pozwalające
rozpoznać ofiarę przemocy
szkolnej :
- dziecko takie jest często wyśmiewane , poniżane , ośmieszane , zastraszane , popychane , a także zmuszane do wykonywania poleceń kolegów , często też nosi nieprzyjemne przezwisko ,
- może szukać swoich rzeczy , które często są chowane , rozrzucane lub niszczone ,
- ma wyraźne ślady zadrapania , sińce , podarte lub poniszczone ubrania ,
- często płacze lub wygląda na osobę smutną ,
- może przejawiać nieoczekiwane zmiany nastroju – od smutku do irytacji lub nagłych wybuchów złości ,
- jest izolowane , odsuwane od wspólnych działań , w czasie podziału na grupy zostaje samo , jako ostatnie wybierane jest do grupy ,
- ma problemy w głośnym wypowiadaniu się na lekcji ,
- traci zainteresowanie nauką , pogarszają się jego stopnie ,
- spóźnia się do szkoły lub zaczyna chodzić do niej i z niej dziwną , okrężną trasą lub zaczyna wagarować ,
- przerwy spędza samo lub stara się trzymać w pobliżu nauczyciela ,
- nie bierze udziału w imprezach i wyjazdach klasowych lub trzyma się podczas nich obok dorosłych ,
- nie ma kolegów , nikt nie przychodzi do jego domu i ono samo tez nikogo nie odwiedza ,
- skarży się na częste bóle głowy , brzucha , ma kłopoty ze snem , krzyczy lub płacze w nocy ,
- domaga się od rodziców dodatkowych pieniędzy .
Niektóre ofiary przemocy mogą zachowywać się w sposób
prowokujący( często są to tzw. dzieci nadpobudliwe ) , co utrudnia ich
rozpoznanie – zaczepiają swoich prześladowców , na ataki odpowiadają agresją ,
są wybuchowe i impulsywne , same mogą stosować przemoc wobec słabszych od
siebie .
Rozróżniamy dwa typy ofiar przemocy : ofiary pasywne i ofiary prowokujące .
a)
Cechy ofiary pasywnej :
- jest wrażliwa i nieśmiała oraz ostrożna w kontaktach z
innymi ,
- ma trudności z zaistnieniem w grupie rówieśniczej ,
- jest niepewna , lękowa , nie potrafi się bronić ,
atakowana – płacze , wycofuje się ,
ucieka ,
- czuje się mało wartościowa , ma poczucie osamotnienia i
opuszczenia ,
- ma negatywne nastawienie do stosowania przemocy ,
- często ma lepszy kontakt z dorosłymi niż z rówieśnikami .
b) Cechy ofiary prowokującej :
- ma problemy z koncentracją i skupieniem uwagi ,
- wyróżnia się niespokojnym zachowaniem , jest nadaktywny ,
- wprowadza zamieszanie , niepokój , wytwarza wokół siebie
atmosferę irytacji i napięcia
- jej zmienne humory są przyczyną konfliktów z kolegami a
zachowanie może być
odbierane jako prowokujące , powodować negatywne reakcje
ze strony rówieśników .
Uczniowie stosujący przemoc
zazwyczaj są :
- starsi , silniejsi lub bardziej sprawni fizycznie od swoich ofiar ,
- aktywni i energiczni , starają się dominować nad otoczeniem i próbują podporządkować sobie innych ,
- nie przestrzegają norm , reguł , są impulsywni , łatwo wpadają w gniew , często są napięci i sfrustrowani ,
- dosyć wcześnie zaczynają pić alkohol , popełniają kradzieże , wchodzą w konflikt z prawem ,
- często buntują się , występują przeciw dorosłym , mogą też bać się silniejszych od siebie ,
- nie przejawiają wstydu , poczucia winy i empatii wobec innych ,
- są raczej pewni i zadowoleni z siebie ,
- zazwyczaj mają grupę osób , wśród których cieszą się popularnością ,
- im są starsi , tym mają bardziej negatywny stosunek do szkoły i tym gorsze oceny ,
- wobec dorosłych mogą być agresywne lub ugrzecznione .
Możemy spotkać dwa typy sprawców przemocy : sprawcy aktywni i pasywni .
a) Cechy aktywnego sprawcy :
- agresja przejawiana wobec kolegów a także wobec dorosłych ,
- zafascynowanie przemocą
i jej narzędziami ,
- akceptacja przemocy ,
- impulsywność , potrzeba dominacji ,
- niski poziom empatii wobec ofiar , przeciętny lub niski
poziom strachu i niepewności ,
- większa od innych siła i sprawność fizyczna ,
- przeciętna
popularność w klasie .
b) Cechy sprawcy pasywnego :
- niezbyt pewny siebie , lepiej czuje się w grupie ,
- nie inicjuje ale uczestniczy w przemocy , przyłącza się do
stosowania jej .
6.Jak sobie radzić z agresywnym uczniem
?
Działania podejmowane w sytuacjach wystąpienia zachowań agresywnych
musza mieć charakter kompleksowy . Ich celem powinna być zmiana zachowań
sprawców i ofiar agresji . System reagowania na przemoc i agresję powinien
uwzględniać następujące założenia :
- należy reagować na każdą sytuację , w której występuje agresja i przemoc – brak reakcji komunikuje uczniom , że mają prawo tak się zachowywać ,
- doraźne sytuacje wymagają szybkiej i zdecydowanej interwencji ,
- ważne jest wykazywanie troski o ucznia ( dotyczy to zarówno ofiary jak i sprawcy ). Nie należy potępiać ucznia , ale wskazywać na złe zachowania wyrażać brak zgody na stosowanie agresji i przemocy,
- każdą sytuację należy wnikliwie rozpatrywać ,
- konieczne jest współdziałanie z innymi nauczycielami i udzielanie sobie nawzajem wsparcia .
Badania psychologiczne udowodniły , że karząc za agresję ,
możemy uzyskać rezultat odwrotny od zamierzonego – nie likwidację , lecz
utrwalenie zachowań agresywnych . Karanie zachowań agresywnych przynosi często pozorne i krótkotrwale efekty .Karana
agresja może ulec stłumieniu i
manifestować się w postaci wrogich myśli , pragnień , wyobrażeń ,skierowanych
wobec przedmiotów agresji . Karanie zachowań agresywnych prowadzić może do tzw.
przemieszczania agresji : wychowanek nie będzie przejawiał agresji w obecności
osoby karzącej i w stosunku do obiektów , wobec których ” nie wolno mu „
reagować agresywnie , pod groźbą kary , lecz „wyładuje „ napięcie emocjonalne
na innych obiektach w sytuacjach , w których nie czuje się zagrożony ukaraniem
( niszczenie sprzętów , napaść na
młodszego kolegę , dewastacja przyrody
– to przykłady przemieszczania agresji ).
Karą można i należy się posługiwać w celu likwidacji zachowań
agresywnych , ale ze szczególną rozwagą i przy przestrzeganiu określonych
warunków :
- postać kary : skutecznie przeciwdziała agresji kara” psychologiczna”, tzn. manifestowanie przykrości , jaką naganne zachowanie sprawiło wychowawcy , kary słowne połączone z tłumaczeniem , wyjaśnieniami , perswazją , doprowadzenie do poczucia winy , która stać się może motywem zmiany dotychczasowego zachowania ( karanie to wymaga opanowania własnych , negatywnych emocji – nie powinno się karać w uniesieniu i zdenerwowaniu ) ,
- częstość karania . Jeżeli wychowawca dostrzega tylko negatywne zachowania ucznia, wówczas wychowanek spotyka się z częstym karaniem bez równoczesnego przeżywania nagród za pozytywne zachowania pożądane i społecznie akceptowane ,
- stosunek do osoby karzącej . Karanie będzie efektywne wtedy , gdy karany akceptuje ją , żywi wobec niej pozytywne uczucia , np. aprobaty , przywiązania , uznania , szacunku , sympatii. Skłania go to do zmiany zachowania , natomiast kara pochodząca od osoby nieakceptowanej będzie interpretowana jako akt agresji , prowokujący do odwetu w postaci ponownego zachowania agresywnego ,
- sens stosowanej kary . Wychowanek powinien wiedzieć za co i dlaczego jest ukarany
- karząc za zachowanie agresywne należy , równocześnie należy dostrzegać i nagradzać pozytywne zachowania ucznia , a zwłaszcza wszelkie przejawy życzliwości wobec innych , pomoc , współpracę , dostrzeganie cudzych potrzeb .
Interwencje wobec sprawcy przemocy , rozmowa z ofiarą
Indywidualne działania wobec uczniów agresywnych , stosujących
przemoc są niezwykle trudnym elementem pracy wychowawczej . Rozmowy ze sprawcą
wymagają cierpliwości, czasu , zrozumienia dla sytuacji osoby stosującej
przemoc i chęci pomocy im w zmianie postępowania .
Rozmowa powinna przebiegać w spokojnym , zapewniającym
intymność i brak udziału świadków
miejscu ; nie powinna być zbyt długa . Wychowawca powinien precyzyjnie
określić temat i cel rozmowy , uważnie wysłuchać relacji ucznia bez
komentowania jej , przedstawić propozycje rozwiązania problemu . Jeżeli dziecko
akceptuje je , powinien poinformować ,
że będzie obserwowany , a w przypadku niedotrzymania ustaleń , podejmie dalsze
kroki .
Pomoc dziecku – ofierze polega na zapewnieniu jej poczucia
bezpieczeństwa w klasie
( grupie ) . Wychowawca powinien :
·
rozmawiać z dzieckiem na temat jego sytuacji wśród
rówieśników ,
·
pokazać jego mocne strony ,
·
podać przykłady sukcesów ,
·
dać wskazówki dotyczące reagowania na zaczepki ,
·
uświadomić ofierze jej własna rolę w wyzwalaniu agresji
u innych .
Nie należy zmuszać dziecka do mówienia , musimy uzbroić się w
cierpliwość , delikatnie próbować różnych sposobów porozumiewania się . Dziecko z reguły jest niechętne do
prowadzenia rozmów na temat swojej
sytuacji a wypowiedzi typu : „ Nie przejmuj się „ ,
” Nie przesadzaj „ tylko
zniechęcają i spowodują , że dziecko prawdopodobnie nie przyjdzie więcej porozmawiać na temat swojego problemu .
7. Przeciwdziałanie przemocy – rola
wychowawcy
Wiedząc , że „ przemoc rodzi przemoc „ wychowawca
powinien wystrzegać się agresywnych zachowań wobec uczniów . Od pierwszych
spotkań z uczniami swoją postawa i
zachowaniem tworzy określoną atmosferę w klasie ( grupie ) , promuje pewne
wartości , zasady życia w grupie oraz
przekazuje dzieciom normę : „ Przemoc jest zła , nie akceptuję jej, nie zgadzam się na nią w naszej klasie (
grupie ) , będę jej aktywnie przeciwdziałać „ .
Wychowawca powinien :
- wyjaśnić dzieciom , co jest dobrem a co złem ,jakie zachowania są krzywdzące dla innych ,
- konsekwentnie , zdecydowanie przeciwstawiać się agresji : zwracać uwagę na każde niewłaściwe zachowanie ,
- egzekwować przestrzegania norm od wszystkich wychowanków ,
- dostrzegać pozytywne zachowania dzieci ,
- uczyć wychowanków poprzez własny przykład,
- okazywać zrozumienie dla długiego procesu przystosowywania się do norm .
Rozpoczynając pracę z nową grupą , czy klasą należy przede wszystkim jasno określić
zasady obowiązujące wszystkie dzieci .Wychowawca powinien rozmawiać z
wychowankami na temat konieczności istnienia zasad w życiu społecznym . Można
ustalić je wspólnie z dziećmi
, spisać i powiesić w widocznym miejscu ( kontrakt ) . Należy również
ustalić konsekwencje nie przestrzegania spisanych norm , a także nagrody dla
wychowanków , którzy są koleżeńscy , pomagają innym .
Wychowawca musi bezwzględnie i konsekwentnie egzekwować
spisanych norm . Zachowania agresywne
wymagają od wychowawcy szybkiej i zdecydowanej reakcji . Nie powinien wchodzić
w żadne dyskusje z wychowankiem , nie prowokować go pytaniami , ani swoim zachowaniem
do konfrontacji , ale starać się w krótki , nie zagrażający dla dziecka sposób
zaakcentować , że wydarzyło się coś niedobrego i należy to zmienić .
Wskazówki i rady podczas działania w takich sytuacjach :
- użyj tylko tyle siły , ile potrzebne do rozdzielenia ( w przypadku bójki ) ,
- szanuj wychowanka ( mów o zachowaniu , nie o osobie ) ,
- mów krótko , jasno , zdecydowanym , mocnym głosem , patrz na dziecko , bądź poważny ,
- używaj komunikatów „Ja” ( „jest mi przykro „ , „jestem zła „ ) ,
- traktuj sprawcę jak osobę , która może sama wziąć odpowiedzialność za swoje czyny .
Jak postępować by zmniejszyć zachowania agresywne ?
1. Nie
odrzucaj wychowanka agresywnego – nie przekreślaj go z góry , daj mu szansę na
poprawę i pomóż mu się zmienić .
2. Nie
kompromituj – dziecko to mały człowiek , ma swoją godność, rozmawiaj z nim
indywidualnie .
3. Stwarzaj
szansę sukcesu – daj mu możliwość wykazania się , zrobienia czegoś dobrego .
4. Włączaj
w wartościowe prospołeczne działania .
5. W
celu ochrony przed wpływem negatywnych wzorów pokaż granicę między dobrem a
złem , dyskretnie podsuwaj sytuacje do pozytywnych działań .
6. Dostarczaj
pozytywnych wzorców .
7. Nagradzaj
pozytywne zachowania – pochwałą można więcej zdziałać niż krzykiem .
8. Zmniejszaj
ilość kar .
9. Nie
prowokuj rodziców do stosowania kar wobec dziecka .
10. Podkreślaj w
rozmowach z rodzicami każde pozytywne zachowanie wychowanka – pokaż im , że ich
dziecko może być dobre , niech rodzice utrwalają w dziecku pozytywne cechy
zachowania .
Zakończenie
Przemoc narusza podstawowe prawo każdego dziecka – prawo do
życia w poczuciu bezpieczeństwa .
Najlepszą metodą przeciwdziałania agresji i przemocy jest przede wszystkim
dobry kontakt wychowawcy z dziećmi , poświęcanie im czasu , troski , uwagi . Wychowankowie powinni nauczyć się ,
że zachowania skierowane do innych ludzi , czy
do nich samych nie powinny przekraczać pewnych określonych granic .
Trudne sytuacje w pracy z klasą ( grupą ) zdarzają się bardzo
często . Każde z nich jest źródłem
emocji zarówno dla wychowanka , jak i nauczyciela . Rola wychowawcy , jego
wpływ na rozwój dziecka , pozwala na efektywniejsze wykorzystywanie każdej tej
sytuacji do kształtowanie wiedzy i postaw uczniów. Warto podkreślić , że
jeżeli dzieci nauczą się stosowania zachowań agresywnych i przemocy jako metod
rozwiązywania problemów , ze strony dorosłych spotka się to z pobłażliwością ,
akceptacją ,to poziom agresji wobec rówieśników , rodzeństwa i dorosłych będzie
prawdopodobnie wzrastał . Konieczne zatem jest reagowanie na każdą zaistniałą
sytuację .
Mam nadzieję , że treści zawarte powyżej posłużą wychowawcom
naszej placówki za cenną pomoc dydaktyczną do prowadzenia zajęć z zakresu
profilaktyki przeciwdziałania przemocy i agresji , a zawarte sposoby zapobiegania
przemocy w grupie , będą cenną wskazówką do podejmowania działań
interwencyjnych i terapeutycznych .
Bibliografia
1. Gruszka M . , Janiak I. , Prarat J. , Scenariusze godzin
wychowawczych dla gimnazjum
i szkół
ponadgimnazjalnych , Gdańsk 2002
2. Portmann R. , Przemoc wśród dzieci . Uchwycić sedno ,
Kielce 2006
3. Zaproszenie do profilaktyki w roku szkolnym 2007/2008 ,
Szczecin 2007
4 . Czemierowska – Koruba E. , Koruba K. , Szkoła bez
przemocy . Program społeczny .
Przewodnik po dobrych praktykach
, Warszawa 2007
5.Hamer H. , Przemoc w szkole – profilaktyka i obrona,
Refleksje , sierpień \ wrzesień 2000
6. Kubik B., Agresja w szkole , Życie Szkoły 4/2001
7. Słowik J. , Zając M. , Agresja i przemoc w szkole ,
Internet : www. agresja i przemoc
w szkole
8 . Warzecha M. , Zieńko G. , Spirala przemocy i agresji w
szkole , Psychologia
i Rzeczywistość 4
/ 202 – czasopismo internetowe
Opracowała: Barbara Tomczak – Domańska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz